MNE - ZEMĚ KDE "HRDINOVÉ NEPRACUJÍ"

Z PYRENEJÍ DO MNE
ANEB DO ZEMĚ - KDE HRDINOVÉ NEPRACUJÍ
15.- 28. srpna 2012

Já již měl nebo mám jednu moto-dovču /pánskou jízdu/ za sebou a jelikož jsme, pro náhlé zdravotní problémy manželky Olinky, museli loňskou společnou dovolenou tři dny před odjezdem zrušit, padlo rozhodnutí, že letos to dáme a tak na druhý pokus – vyrážíme…
Objednán apartmán v MNE v Budvě od so 18.8. do 25.8. a tak máme dva dny na cestu do Budvy a tři na cestu domů a jelikož nechci ženu trápit po dálnicích, ale aby taky něco viděla a zažila, tak se časový plán jeví, jako tak akorát…až první den na cestě jsme si uvědomili, že vyrážíme o den dříve, dobrý ne:-) - však si poradíme…den navíc zase není tak moc :-):-):-)

1.den středa 15.8.2012
Budíček ve 4.45 a začíná se přebalovat motka – na alu kufry přibyly dva vaky  a tak vyrážíme s mírným zpožděním v 6.45 a cesta v režii zimy, mlhy a chladu. Valíme směr SK Turzovka, Veľké Rovné, Kotešová, Žilina, Rajecké Teplice, Faškovské sedlo - Kľak a tam stojíme, neb fakt kosa jako z nosa - jen 7°C, ale už se klube sluníčko a začíná to být lepší a bude to lepší a lepší :-).
Čím více se blížíme hranicím s Maďarskem, tím více se otepluje a maďarskou placku již spaluje až 32°C. Kupodivu se nám zdála cesta rovinatou zemí celkem zábavná, neboť byl dost slušný provoz a tak se jsem se zabavil předjížděcímy manévry a musel být stále ve střehu. Dostali jsme hládeček a tak zastávka u ,,motorestu‘‘ byla nezbytností a už dopředu jsem se děsil, jak se asi s ,,maďarem-číšníkem‘‘ domluvím, ale ,,špajze-karta‘‘ byla i po našemu (v němčině) a tak se mi rosilo čelo zbytečně…jo a navíc velmi dobré papu a i platba v našich tedy v € :-). Po jídle se u motky převlékám do motoriflí, na sebe jen krosový krunýř + dres a nízké boty a takto mi to vydrží po zbytek dovolené, jelikož teploty od tohoto dne dosahovaly i 40°C.
Hranice HU s CHR přejíždíme v Mohácz a hledáme a nacházíme střechu nad hlavou v městečku Beli Manastir v hotelu PATRIA. Olinka toho po první dnu měla tak akorát a v šest večer ,,omdlela‘‘ do postele, zatím co já si pobral mapy, GPS-ku, doutníčky a šel si sednout ven na hotelovou terasu a číšník nestačil nosit chlazená pivínka, jak jsem byl vysušený:-). Čárkoval jsme si další trasu, rozjímal nad nesmrtelností chrousta a přemýšlel jakým spojem pošlu ženu zpět do vlasti, když se vzbudí a řekne, že dál nejede …
Ale pozor, opak byl pravdou. Jasně, lehce usezená byla, musel jsem přeložit věci v jednom z vaků – děsně jí něco tlačilo do stehna a taky upravit sluchátka v interkomu, která ji příšerně tlačila a první půli cesty jsem je musel dokonce ,,vypreparovat‘‘ z její fungl nové Schuberth C3. Vše se podařilo k její spokojenosti a dál si již na nic nestěžovala a jak motorka tak Olinka ,,šlapaly‘‘ po zbytek cesty, jako německé hodinky :-):-):-).

2.den čtvrtek 16.8.2012
Dnes jsme zjistili, že jsme nějak v tom kvaltu vyrazili o den dříve :-) na dovolenku a tak se nám to i celkem hodilo a naplánovali si místo jedné - dvě noci v NP DURMITOR v MNE – kam máme namířeno…Po parádní snídani balíme motku a před sebou máme v plánu trasu směr: Osiek – Vykovat – Borovo – Vinkovci – Župana – Lukavac – Kladanj – Vlasenica – Han Pijesak – Sokolac – Rogatica – Goražde – Čajjniče – přechod do MNE – Metalijka -
Pljevlja a Žabljak - cíl našeho dnešního putování, který nám doporučil jak Petr Vjetrník tak Venca & Stáňa i Radim Kliment a…dobrá volba.
Dnešní putování bylo opět parádní a tuto trasu mohu všem doporučit…jasně je třeba si zvyknout a uvědomit si, že místní šoféři se s motorkáři vůbec nemazlí a nemají problém zaparkovat svůj dřevem naložený kamion s přívěsem ve vracečce v horách, tím vlastně zablokovat cestu hore i dole a jít si načerpat vodu do studánky…problém?! Ne! Oni jej jistě namají a my se museli popasovat s protijedoucím autobusem a dalšími vozidly, jež tuto situaci řešili tak, že nás jako motorkáře vůbec neřešili – uhni nebo tě smetu a my uhli - tak tak…Chtěli jsme navštívit město Vukovar a trochu si jej projít, ale je tak značně rozestavěno a vše se tam opravuje od silnic po baráky, že jsme jej projeli i centrem tam a zase zpět a na přechodu stihli předvézt ,,něco pro diváky‘‘ – málem, když babka-paní si změnila prvotní rychlou chůzi přes přechod v ploužení se a já místo za jedna tam nechal dvě-málo plynu a už sem počítal zuby na čelním plexi v otevřené Schubrtce, jak ,,helmut‘‘ škytnul, motor chcípnul a stáli jsme na fleku…tak tak jsme se udrželi:-).
Nejhorší silniční úsek celé naší cesty jsme si asi vybrali při přechodu hranic z CHR do MNE a sice od vesnice - městečka Čajnice do Pljevlja – samá díra, prohlubeň, navíc vyřezané obdélníky pro záplaty - bez varování a ke všemu plno kraviček – nu masakr – přeložený ,,helmut‘‘ chodil furt na doraz a já musel hodně zvolnit z cestovního tempa, ale krajina úžasná, nádherná jen velmi, velmi chudobný kraj a těžké živobytí maj tam v horách. Tam by měli povinně vozit všechny ta naše křiklouny, že tady je zle a špatně – by se divili kde a jak lidé žijí - bydlí, pracují a množí se…Zcela určitě jsme propásli jednu šanci na skvělou fotečku a ta když jsme projížděli náhorní planinou a před jedním z domečků seděla paní a předla na starodávném kolovrátku přízi – něco co se dnes vidí / u nás/ jen někde ve skanzenu…
V podvečer kousek před dojezdem do Žabljak jsme za městem Pljevlja dostali krátkou dávku vody, ale nebylo nutno nasazovat nepromoky a než jsme dojeli až na místo, byli jsme vysušeni větrem a byla téměř tma. Tak rychle najít ubyto – Hotel Bljelobor – za 10€ na os + 4€ na snídani – kakáč, sprcha, telka, postel s povlečením co víc si přát…

3.den pátek 17.8.2012
Máme volný den a v plánu projet kolečko po NP Durmitor: z Žabljak směr Šavnik – Gradac – a pak nahoru do Plužine a Pivsko jezero a úžasnými scenériemi, serpentinami, tunely a tunýlky, vykutanými ve skále – zpět, směr Žabljak. Nelze ani slovy popsat co vše jsme zažili a viděli a kudy všude projeli – nechám hovořit naše fotografie – byl to jeden z opravdu silných motorkářských zážitků a prožitků – pohádka a zároveň údiv nad překrásnou krajinou a pohořím Durmitoru. V podvečer při parkování si nás odchytil mladý klučina - 20let - co dojel od Mnichova sám do MNE na Hondě naháči CBF-ku a mocně se chtěl družit, tož jsme s ním dali veču - pošprechali a dali mu svou mapu - měli jsme dvě on ani jednu a naše cesty se rozdělily, ale sklidil náš upřímný obdiv, zcela sám na tři týdny ve světě sotva dvacet let…

4.den sobota 18.8.2012
Den nástupu na týdenní dovolenou do Budvy u moře a kuloš váloš:-). Netušíme, ale čeká nás cca 250km neskutečně nádherných scenérií, výhledů údolím – kaňonem - řeky Tary…Nešlo se nezatavovat a fotit a kochat se. Troufám si napsat, že nás čekal jeden z nej zážitků v sedle motorky…
Při jednom takovém zastavení za jedním z mnoha tunelů se najednou z kolmých stěn začaly trousit kamínky a kameny a já tušil že může být hůře – přilby tam kam patří a jen jsem se bál nastartování motorky, aby otřesy vzduchu opět neuvolnily další spršku kamení, uvolnily - ale to už jsme mazali pryč a byli rádi, že bez ztráty kytičky – uff to bylo o fous…později v Budvě jsme v telce zahlédli, že místy kudy jsme projížděli, opravdu spadla lavina kamení a málem zasypala projíždějící vůz :o)!!!
Opět než slova budou více hovořit fotky…
V Budvě jsme po malém bloudění – způsobeném chybnou adresou z cestovky – našli Vilu Tatiana i průvodkyni paní Elišku a těšili se na týdenní válení se u moře…UŽ NIKDY VÍCE BUDVU A V SEZONU . Rusky umím jako když bičem mrská, bo jich tam byly milony a na pláži lehátko na lehátku a kravál a bugr až hrůza…Ještě že jsme si udělali ve středu výlet do Albánie

8.den středa 22.8.2012
Výlet do Albánie přes Petrovac – Bukovik – Virpazar a tady jsem našel nádhernou cestičku nad jezerem Shköder úpatím hory, uzounkou a krkolomnou, jež slouží jen místním obyvatelům… o to byla více tajuplná, lehce nebezpečná a hl krásná…vedla vesničkami Godinje – Seoca – Sestani – Ftjani – Ostros – a městečkem Sukobin jsme vstoupili do Albánie :-).
Dále jsme pokračovali do města Shköder, které asi na vždy utkvělo ženě v paměti a to díky chaosu a zmatkům v dopravě, pro našince zcela nevídané situace, kdy kruháč projíždí každý jak chce zda vlevo či vpravo - to nikdo neřeší, do toho cyklisti či motorkáři jezdící zásadně v odstavném pruhu – ovšem v protisměru :-)!!! Oproti mé loňské cestě tudy, byly již cesty vyasfaltované a tak jsme se těšil na řádný ,,offik‘‘ ve dvou . Městečko Koplik jsme taky již míjeli po novém obchvatu a tak na hran.přechodu Hani Hoti - zpět do Mne – jsme byli ráz dva. V městečku Tuzi jsme se stejně, jako při loňské cestě s Michalem Ježovičem a Zdeňkou, stavili s Olinkou do restaurace Troja na pořádné papu – opět nezklamali, byla to mňamka:-) - mohu jen a jen vřele doporučit!!!
Zapomněl jsem poznamenat, že celý dnešní den, vyjma ranního oparu nás nemilosrdně spalovalo sluníčko o síle až 40°C!!! Pár km od hospůdky Troja jsme zahlédli zoufalého človíčka, jak se marně snaží uhasit požár pole před svým dome – vypalování plevele se mu vymklo z rukou a posléze nás v protisměru míjel hasičský vůz – ovšem jen s šoférem v triku a kšiltovce, inu jiný kraj jiný ,,ZDH‘‘ :-).

11.den sobota 24.8.2012
Odjíždíme ráno v 6°° z Budvy směr Boka Kotor – Dubrovník a starou magistrálou podél pořeží. Brzké vstávání se nám vzhledem k vysokým denním teplotám osvědčilo a bylo příjemné probouzet se za ranního kuropění, při východu slunce, kdy vše kolem ještě spí a vzduch je příjemně chladný a osvěžující… V Boce Kotor jsme již kolem sedmé ráno a tak si ji vychutnáváme, krokem projíždíme a fotíme, je překrásná a zároveň tajuplná, prý to byla zátoka pirátů… Co se týká přechodu hranic tak tady byl snad největší probléma 6km fronta na CHR vds BiH nranicích, ale podařilo se nám ji bez újmy na zdraví popřejíždět v protisměru a jak jsme posléze zjistili – motorkáři mohou až na samý začátek fronty a ani celníci neměli výhrady – spíše nás i nabádali, že máme jet dál… Někde za Dubrovníkem jsme totiž potkali naše známé Jirku Balcara a Jirku Jurečka s manželkami, kteří mířili na 14dnů do Budvy a na cestě jsme se i díky interkomu potkali a asi půl hoďky pokecali a právě oni nás informovali o frontách na čáře… První a poslední velkou zastávku jsme si dali nad Ploče na terase restaurace u cesty a vlastně to byla taková pozdní obědová snídaně a přišla velmi vhod neb teplota stoupala a byl čas na pauzu a vstřebat zážitky z naší dosavadní pouti…Všude tudy jsem již v minulosti projížděl a tak jsem si cestu náramně užíval a kochal se jízdou i vzpomínkami. Plán byl dnes dojet až do Karlobag, ale v Biograd na Moru bylo nutno natankovat tekutiny do benálu i do našich vyprahlých hrdel a slovo dalo zlobože budeme hledat nocleh již tady, neb před cca 15-ti lety jsme zde byli s dětmi a kupou přátel na krásné dovolené a já před třemi lety se synem Michalem na naší první velké Varadero Tour 2009
Opět se potvrdilo, že není třeba mít zabukovaný nocleh dopředu, již cestou od pumpy do středu města si nás sami odchytli pronajímatelé apartmánů a ten třetí v pořadí dal nej nabídku i cenu a hl. byli jsme na apartmánu o výměře cca 80m2 sami – paráda…rychle vybalit vynosit – sprcha a hurááá na promenádu do města na véču – pivínko a zkouknout místa dříve navštívená – Biograd je naše srdeční záležitost. Žádné velké ponocování to ale nebylo jelikož ráno jsme chtěli opět vstávat s východem sluníčka.

12.den 25.8.2012 neděle
Budíček před pátou – noc nic moc převalovali jsme se oba dva jako vorvani spocení oči nateklé – bodejď by ne, když bylo 24,5°C v 5ráno a děsně vlhko!!! Přesně v 6 sedíme na ,,helmutovi‘‘ máme natankováno a dnes v plánu je dojet do Rakouska k Millstätter see…
Nemáme ve zvyku snídat před jízdou a tak si vybíráme romantický Karlobag, kde jsem spal loni při návratu z Turecké mise s Michalem Ježovičem a Zdeňkou a vybíráme si kavárničku naproti malinkatého přístavu – obsluha posléze přisedá a vypráví nám že zná Ostravu a její vyhlášenou Stodilní ulici a že u nás má i přítelkyni :-). A Olince se zde tak líbí (ani se jí nedivím), že si zde plánujeme delší pobyt při některé z dalších cest nebo dovolenku s naším vnoučkem, tříletým Adrianem Helmutem II. :-):-):-). Sympatický mladý pan majitel nás však nabádá, že nemáme otálet a raději vyrazit směr Rijeka že se od moře blíží silná ,,bura‘‘, ale že Rijeky nedosáhne…Ó jak se mýlil, my tedy po krásné snídaní sympatickému majiteli zamávali a upalovali směr Rijeka a Slovinské hranice. Nevíme jak nakonec bylo počasí v Karlobag, ale za Rijekou nás stihla taková mela, že ještě dnes mi je zima při vzpomínce . Ještě jsme stihli dojet an pumpu a začít se oblékat do nepromoku, protože před náma černo a vichr jako by se blížil konec světa a málem byl…než jsme se narvali do ,,olaček‘‘ už se spustil liják i s kroupami a regulérní vichřicí. Za půl hoďky se z pumpy stalo místo neoficálního setkání beikerů všech značek ze všech možných končin…Počasí nevypadalo že se umoudří a taky nebyl čas na lelkování, proto vzhůru do nepohody neb kdo s Helmutem na moto nezoknul, jako by ani nebyl motorkář. Voda mi nevadí – ví o tom své jak synátor tak Ríša z MB OV, ale když teplota šla z 24,5°C z Biograd na Moru na slabých 12°C ve Slovinsku a Rakouských horách a nepromok – jako obvykle – promok a nepustil, tak to mě kua ale fakt neba . V Rakousku jsme musel na pumpě koupit známku, sesednu z motky, sundám ,,škopek‘‘ a jak dám ruce dolů z každého rukávu tak cca půl litru vody – nu masakr a měl jsi vidět vyvalený oči paní co seděla v autě vedle a měla stažený okýnko, ta nechápale která bije a jen ,,ó majn kot‘‘ a já je to není májn kót, ale vaše voda :-):-):-). Jak já byl ten den rád že jsme našli náš hotýlek v Döbriach a už sem ležel v horké vaně až po zuby naložený – fakt jsem řádně vymrz. Toto byl jeden jediný den naší dovolenky, který nám - co se počasí týče – nevyšel, ale o to více na něj vždy vzpomínáme :-).

13.den 26.8.2012 pondělí
Dnes nedivočíme se vstáváním, protože do jedné do rána jsme fény sušili přilby a rukavice…Dáváme si načas se snídaní a užíváme si pohodlí hotelu www.Zanker.at Když ranní opar se rozplynul – již v noci přestalo pršet – spatřili jsme zasněžené vrcholky hor, už vím proč se tak razantně ochladilo, ale jen pro ten jeden jediný včerejší de, protože dnes opět sluníčko a krásný počasí nás doprovází tentokrát po dálnici směr Salzburg, kolem jezera Attersee do Linz, kde odbočujeme směr CZ a Lipno. Říkali jsme si konec prázdnin, tak nemůže být problém s noclehem, ale byl…na Lipno se sjížděli rafťáci z celé Evropy k závodům a všechny lůžka – téměř do posledního – obsazeny…Jeden velmi příjemný pán z jednoho penzionu nás nasměroval na ,,Bílou růži‘‘ k manželům, kteří jej provozují a my měli po starostech, střecha nad hlavou navíc velmi příjemní majitelé a ke všemu peskaři a už byla družba:-). Nutno napsat, že tak draho a navíc špatně, jsme za celou naší cestu nepojedli jako na břehu Lipna v jedné nejmenované restauraci a ještě se to paní nelíbilo, že si stěžuji na krvavé a studené maso a myslí-li si někdo že slovo omluvy či štamprlička na podnik tak je šíleně na omylu, nu jiný kraj jiný mrav. V Černé Hoře ti šplouchá moře u nohou a jídlo takové, že i dnes se oblizuji…

14.den 27.8.2012
Den poslední a naše první společná moto dovolená se chýlí ke a zbývají poslední kilometry k rodné chaloupce. A jelikož je opět krásné prosluněné ráno plánuji cestu vnitrozemím – mimo dálnice a oplatilo se. I poslední den si náramně užíváme cesty, skvělě šlapajícího ,,helmuta‘‘ a přes Třeboň – Jindř. Hradec – Humpolec – Havl.Brod – Ždírec nad Sázavou, kde je tradiční zastávka na kafíčko a sváču - Svitavy - Šumperk a přes Bruntál do Ludgeřovic:-)

A co na závěr?!
Olinka je nadšena a já ,,zdrcen‘‘ ztrátou své motorkářské svobody
:-):-):-).
Ale pravda je taková, že již plánujeme kudy tudy příští sezonu.

Mnoho krásných kilometrů a zážitků Ti přejí